Znáte miso polévku?

Znáte japonskou polévku miso? Já jsem ještě před několika lety vůbec netušila, že se tato zdravá pochoutka stane tolik zásadní v mém jídelníčku. Někdy si ji dokonce dávám i k snídani. Co to tedy miso polévka je?

Základem této polévky je sójová pasta, která se při přípravě smíchá s mořskou solí a takováto směs se nakonec naočkuje houbovými kulturami. Směs se nechává fermentovat i několik měsíců či let. Výsledkem je surovina považovaná za pramen zdraví nejen u japonských samurajů. Polévka z této pasty je jedním z tradičních předkrmů v Japonsku a Japonci ji upíjejí z malých misek.

Příprava polévky z pasty misoširu je velice jednoduchá a nezabere víc, než pár minut. Kromě sojové pasty, kterou už v dnešní době není problém sehnat ani v supermarketech, potřebujete také zelenou mořskou řasu (doporučuje se wakame), bílé tofu, zeleninový vývar (v nouzi stačí i voda), houby shiitake a na ozdobu kousek jarní cibulky.

Vývar přivedete k varu a přidáte na kostičky nakrájené tofu, houby a řasu, kterou si předem namočíte na pár minut ve vodě.

Do malé misky si odlijete trochu teplého (ne vroucího) vývaru a smícháte ho s miso pastou. Na jednu porci stačí jedna malá lžička. Následně směs vrátíte do hrnce s polévkou. Polévku necháte jemně probublávat, nesmí vřít, aby se ze sójové pasty nevytratily tělu prospěšné enzymy. Pak stačí jen ozdobit jarní cibulkou a můžete servírovat.

Ještě, než vám popřeji dobrou chuť, přidám tip, jak jsem si polévku pozměnila, aby mě zasytila jako hlavní chod. Často si vařím větší misku této polévky a přidám do ní rýžové nudle a ve fázi přidávání hub přidám ještě jakoukoli zeleninu, kterou mám doma (nejčastěji mrkev, petržel nebo brokolici). V poslední době mi v ní chutná hlíva ústřičná. Navrch pak kromě jarní cibulky dám ještě bohatou hrst čerstvého koriandru.

Zkuste to, dobrou chuť!