Vše, co jste kdy chtěli vědět o… JÓZE

Vše, co jste kdy chtěli vědět o… JÓZE

Už to bude rok, co jsem se rozhodla začít se sebou něco dělat. Měla jsem pocit, že moje tělo nutně potřebuje zpevnit… Začala jsem pátrat, kam bych mohla začít chodit v okolí svého bydliště a narazila jsem na power jógu. Vůbec jsem netušila, co obnáší a už vůbec ne, že se z jógy stane můj koníček. Třeba jí přijdete na chuť i vy. :)

1) Je opravdu rozdíl mezi jógou pro začátečníky a pokročilé?

Ano. Sice sebe po více než roce stále považuji za začátečníka, ale sama na sobě ty změny v lekcích pozoruji. Pokud byste jako první lekci absolvovali tu s označením „pro pokročilé“, mohli byste odejít zklamaní. Navíc jako začátečníkovi se vám bude lektorka daleko více věnovat a vysvětlovat jednotlivé pozice i to, jak se do nich dostanete.

2) Pomůže mi jóga shodit nadbytečná kila?

Asi vás zklamu, ale osobně bych řekla, že moc ne. V čem vám ale jóga pomůže je zpevnění těla. Věřím ale, že pokud ji budete cvičit pravidelně a zároveň si upravíte jídelníček (tím myslím žádné brambůrky večer u televize, nebo žádná zastávky u Mekáče cestou po dálnici), tak zredukujete i váhu. Je možné, že bikram jóga, u které se výrazně potíte, napomáhá i redukci váhy, ale klasickou jógou bez úpravy jídelníčku nezhubnete.

3) Potřebujete nějaké speciální vybavení nebo oblečení?

Ne! V tom je jóga úžasná. Nemusíte kupovat žádné speciální pomůcky. Vystačíte si s bavlněnými „elasťáky“ a pohodlným tričkem. Pokud vám bude motivací nové sportovní oblečení, vsadila bych na legíny s květovaným motivem. Když uběhne hodinová lekce, většinou následuje relaxace, kdy se snažíte vypnout a odpočívat. Naše lektorka doporučuje se přikrývat dekou. Jedině to by se tedy dalo pokládat za něco navíc, co můžete na józe potřebovat. Co se týče podložek, já mám svoji vlastní, ale zatím všude, kde jsem byla, byly k dispozici na půjčení.

4) Je jóga pro někoho nevhodná?

Tohle mě samotnou zajímalo. Proto jsem dohledala odborný názor. „Pro lidi s kloubními náhradami, bohužel. Také těsně po úrazech je asi lépe rehabilitovat pod vedením fyzioterapeuta. Za kontraindikaci považuji i závažné poruchy páteře, jako je vyhřezlá meziobratlová ploténka. Některé pozice se neprovádějí v těhotenství, ale jiné jsou naopak velmi vhodné: pro těhotné ženy je určená gravidjóga,“ řekla lektorka jógy Radka Ingrová pro web prekvapeni.kafe.cz.

5) Jak je to s jídlem a pitím?

Obecně se doporučuje cvičit s prázdným žaludkem. Případně si poslední jídlo dát tak 2-3 hodinky před nástupem „do akce“. Také je doporučeno vypít přes den tři, lépe dokonce čtyři litry vody, což vám pomůže odplavit z těla toxiny, které se během cvičení jógy uvolní. No…. Přiznám se, že zde mám velké mezery. Prázdný žaludek zvládám, ale tu vodu už zdaleka ne. ☺