Jak zmírnit výkyvy nálad během menstruace?

Řada žen to dobře zná. S přicházející periodou jsme nervózní, nepříjemné a často podléháme nutkání se přejídat. Jak z toho koloběhu ven?

Menstruační cyklus trvá zhruba 28 dní a během nich nám střídavě klesají a stoupají hladiny dvou hormonů – estrogenu a progesteronu. Bylo prokázáno, že estrogen potlačuje chuť k jídlu, zatímco progesteron ji zvyšuje. Hodnoty estrogenu i progesteronu se během cyklu mění a tím i kolísají naše chutě. Pokud je progersteron na vrcholu, máme nutkání jíst hodně a jíst nezdravě.

Nevím jak vy, ale já bych se v době těsně před menstruací a v období během ní utloukla po všem, co si po zbytek měsíce zakazuji. Hlavně po sladkém. Hodnota kortizolu, jinak přezdívaného „stresový hormon“, je totiž během menstruace mírně zvýšená, což nás nutká jíst sladké „na uklidnění“. A protože během menstruace zároveň klesá serotonin, hormon štěstí, máme na sladké ještě o to větší chuť v domnění, že po spořádání tabulky čokolády budeme šťastnější.

Pokud na to chceme jít chytře a mít vyrovnanou náladu i chutě během celého cyklu, měly bychom do jídelníčku zařadit více potravin bohatých na hořčík a železo, a potravin, které obsahují „pomalé“ cukry. Pokud si totiž dáme „rychlý“ cukr v podobě čokolády, sušenky nebo bonbonů, sice budeme chvíli o něco šťastnější, ale cukr také rychle klesne a s ním v průběhu menstruace i naše nálada. Na náladě pak nepřidá ani představa, kolik kalorií jsme do sebe právě dostaly.

Vsaďme tedy na potraviny bohaté na železo, jako je červené maso, špenát nebo plody moře, potraviny bohaté na hořčík, jako jsou ořechy nebo avokádo. Nahraďme bílé pečivo celozrnným, bílou rýži divokou a klasické těstoviny celozrnnými. Pokud vás i přesto bude honit mlsná, zkuste ji zahnat ovocem.